Maak bekwaam

Over hoe je een kleuter het gevoel van bekwaamheid kan geven, zijn hele boeken geschreven. Hieronder vind je enkele voorbeelden, filmpjes en  leesvoer.

- Het is erg belangrijk om zorgvuldig te omschrijven wat een kind goed doet. Zo geef je de bemoediging of het compliment betekenis (wijsvinger).  Waarom dit belangrijk is, lees je hier

- Daarbij aansluitend: maak het onderscheid tussen erkenning en lof.  Het boek Teach like a champion verwoordt dit zeer goed. (Stout-Kreuk, L. (2014)Teach like a champion. Het jonge kind.  10 praktische technieken om jonge kinderen te laten schitteren.)

- Film: in deze mooie getuigenis (zie ook Middenvinger: hoge verwachtingen) zijn er twee voorbeelden van bekwaam maken:

--- 2’45’’: een kleuter trekt een kaartje van een zonnebril en moet die zoeken tussen de concrete voorwerpen. Dan vraagt de juf of de kleuter nog eens wil vertellen waarvoor eenzonnebril dient.   Een moeilijkere vraag, die een complex antwoord vereist.  Het is een nuttige herhaling: de tweede maal dat je iets vertelt, gaat het meestal beter.  3’10’’ De kleuter heeft het goed gedaan en de juf erkent dit. Ze zegt niet enkel: 'Prima.' Ze zegt er ook bij wat ze prima vindt: 'Keurig (Hollands voor: dat heb je juist en zorgvuldig verteld) en mooi verteld.'

--- 4’0’’ Een kleuter omschrijft zijn prentje en de anderen raden wat erop staat.  Een kind raadt: ‘lijst’. De kleuter beaamt, maar eigenlijk is het te raden woord: een schilderij. Het woord is niet geraden, maar juf zegt toch wat er goed is:  4’25’’ 'Maar je hebt het wél goed verteld.'  Ze beklemtoont dus de inspanning van het kind, ook al is het niet helemaal goed gegaan. (Bron: https://www.youtube.com/watch?v=KEy0PoSlNrg.)

- Juf Kaat zegt heel concreet wat de kleuter goed heeft gedaan en waarom ze dat goed vindt. Daarna is er nog een mooi voorbeeld van het laten verwoorden van een keuze / denkproces.

- Volgend filmpje is een minder goed voorbeeld van hoe je wijst op een fout.  Let vooral op het gezichtje van de jongen die wordt toegesproken.